Łożyska elastomerowe zbrojone produkowane są zgodnie z normą EN-1337-3. Wytwarzane są ze specjalnej mieszanki kauczuku chloroprenowego a w procesie wulkanizacji wyposażone są w blachy zbrojeniowe ze stali, które odpowiadają za właściwą sztywność łożyska.
Łożyska elastomerowe zbrojone występują w kilu typach: Typ B(1), Typ B/C (1/2), Typ C (2), Typ C (5).
Łożyska z mieszanki elastomerowej z CR (kauczuk chloroprenowy) cechują się dużo lepszymi parametrami w stosunku do łożysk z kauczuku naturalnego, są ciężko zapalne, a po zapaleniu samoistnie gasną.
Łożyska elastomerowe zbrojone wyróżniają się długą żywotnością i dowolnością konstrukcji.
Oferta firmy Gumba obejmuje łożyska dla obciążeń od 0,10 do 12,00 MN w formatach od 100x100 (Ø200) do 900x900 (Ø900) mm.
Łożyska elastomerowe z płytkami kotwiącymi
Konstrukcje podtrzymujące są komponentami stalowymi otaczającymi zbrojone łożyska elastomerowe. Służą one do przenoszenia sił horyzontalnych pomiędzy częścią przejazdową mostu a konstrukcją dolną mostu.
Konstrukcje podtrzymujące składają się z płyt stalowych i podpór kątowych i mogą- w zależności od rodzaju konstrukcji podtrzymujących- przejmować siły podłużne, poprzeczne oraz przesuwy.
Cechą charakterystyczną konstrukcji podtrzymujących produkowanych przez firmę Gumba jest wysoka jakość ochrony antykorozyjnej wykonywanej zgodnie z EN 1337-9, która składa się z 3 warstw: cynkowanie natryskowe (100 µm), warstwa pośrednia EP (80 µm), warstwa wierzchnia PUR (80 µm).
Łożyska elastomerowe ślizgowe
Łożyska elastomerowo-ślizgowe Gumba rozszerzają możliwości łożysk elastomerowych pod względem przejmowania przesuwów horyzontalnych.
Łożyska elastomerowo-ślizgowe składają się ze zbrojonego łożyska elastomerowego, urządzenia ślizgowego i -jeśli zachodzi taka potrzeba- z konstrukcji do przenoszenia sił horyzontalnych.
Produkcja tego typu łożysk wymaga posiadania certyfikatu zgodności EG, wydawanego przez notyfikowaną jednostkę badawczą, nadzorczą oraz certyfikującą. Firma Gumba posiada Certyfikat zgodności EG o nr 0672-BPR-001.1.
Łożyska garnkowe
Łożyska garnkowe Gumba obliczane i produkowane są według normy EN 1337-5 i oznaczone odpowiednim znakiem CE.
Dzięki kombinacji niezbrojonego elastomeru (kauczuk naturalny) w formie stalowej zamkniętej ze wszystkich stron (garnku), możliwe jest przenoszenie wysokich sił wertykalnych na relatywnie małej powierzchni.
Cechą charakterystyczna łożysk garnkowych Gumba jest trzystopniowy system uszczelniający, który zapobiega dostawaniu się kurzu i wilgoci oraz wydostaniu się elastomeru pod wpływem nacisku.
Łożyska garnkowe Gumba, ze względu na konstrukcje garnka, występują w kilku typach (wielokierunkowo ślizgowe, poprzecznie stałe, stałe), a jeśli chodzi o obciążenia produkowane są dla sił pionowych od 1000 do 20 000 kN.
Łożyska soczewkowe
Ten rodzaj łożysk wyróżnia się relatywnie kompaktową budową oraz tym, że pod ciężarem nie występuje praktycznie żaden ruch w kierunku wertykalnym.
Łożyska soczewkowe składają się ze stalowego, chromowanego na twardo przekroju kuli, soczewki, kalotowego gniazda soczewki z wyoblaną częścią kaloty oraz z urządzenia ślizgowego po płaskiej stronie.
Łożyska soczewkowe Gumba obliczane i produkowane są zgodnie z EN 1337-7 i są znakowane odpowiednim znakiem CE.
Ze względu na konstrukcje rozróżniamy łożyska wielokierunkowo przesuwne KGa, jednokierunkowo przesuwne KGe oraz łożyska stałe Kf, a jeśli chodzi o obciążenia możemy Państwu zaproponować rozwiązania dla sił pionowych od 1000 do
20 000 kN.
Dylatacje mostowe
Blokowe dylatacje mostowe Gumba BJ oraz BJR przeznaczone są do przejmowania ruchów w osi podłużnej obiektu budowlanego od 50 do 165 mm na mostach, drogach oraz w nadziemnym budownictwie lądowym.
Dylatacja Gumba BJ posiad profil ścieralny, ryflowaną płytę aluminiową, która chroni elastomer przed ścieraniem na skutek ruchów pojazdów. Wbudowane profile stalowe podwyższają wytrzymałość dylatacji.
Dylatacja Gumba BJR w odróżnieniu od typu BJ posiada na górnej powierzchni profilowaną warstwę elastomerową. Pod warstwą elastomeru wwulkanizowane są blachy stalowe do zbrojenia elastomeru.
Łożyska prowadzące oraz łożyska na siły horyzontalne
Dzięki konstrukcjom podtrzymującym mogą być przenoszone złożone obciążenia i siły horyzontalne.
W przypadku występowania dużych sił horyzontalnych, często korzystne jest przenoszenie sił horyzontalnych przez łożyska na siły horyzontalne i łożyska prowadzące do części dolnej mostu.
Łożyska na siły horyzontalne przenoszą siły podłużne oraz poprzeczne. Łożyska prowadzące pozwalają, oprócz przenoszenia obciążeń horyzontalnych w jednej osi, na przesuwy horyzontalne w drugiej osi.
Ważną zaletą jest to, że łożyska na siły horyzontalne także w przypadku zmiany łożysk, przejmują siły horyzontalne i tym samym nie są konieczne dodatkowe prace na obiekcie budowlanym.
Łożyska prowadzące oraz łożyska na siły horyzontalne produkowane są zgodnie z EN 1337-8.
Łożyska specjalne i konstrukcje specjalne
Paleta produktów firmy Gumba, poza standardowymi typami łożysk odkształcalnych, garnkowych oraz soczewkowych, obejmuje również skomplikowane modernizacje łożysk oraz konstrukcje specjalne.
Regulowane łożyska odkształceniowe Gumba poszerzają granice funkcjonowania łożysk elastomerowych pod względem przejmowania jednorazowych lub rzadko występujących dużych przesuwów horyzontalnych.
Innym rodzajem łożysk specjalnych są łożyska na siły odrywające i siły nacisku, które stosowane są w celu znoszenia sił odrywających. Stosuję się je w przypadku występowania ciągłych obciążeń wywołanych wyżej wymienionymi siłami.
Łożyska wahadłowe to kolejny przykład konstrukcji specjalnej łożysk, które efektywnie i trwale mogą redukować wahania np. spowodowane przez maszyny, łożyskowania nieckowatych platform pod torowiskami itd.